15.4.18

סדר יום בגיל הרך- מאמר מקדים,

סדר יום בגיל הרך- מאמר מקדים,

סדר יום????
מה זה?? בשביל מה????
איך נבנה סדר יום????? בהתייחסות לכל מה שקיים כבר בגן????

בכדי להבין למה סדר יום חשוב ואיך נבנה אותו נכון ואיכותי צריך לארגן סביבת גן מותאמת גיל אקדים במאמר נפרד בנושא הרגלים (בסגול)

מהו הרגל? הרגל הוא רצף של פעולות בתגובה לגירוי מסויים הנחרת בזיכרון והלמידה הופכת לאוטומית.
בלמידת הרגלים קיימת חשיבות אוטומטית של רצף הפעולות המרכיבות את ההרגל
אלו הרגלים קשורים לגיל הרך:
הרגלי אכילה, נקיון, שינה, סדר יום, פעילות ומשחק וכו'

יתרונות-

קוגנטיבי- הרגלים מאפשרים לילד לפנות "שטחי עבודה" בזיכרון ולהפנות קשב ומאמצי זיכרון לתחומי עניין חדשים, 
רגשי- הרגלים קבועים מקנים הרגשה של ביטחון וקביעות, הרגשה של רווחה ורוגע, תנאי הכרחי להפניית קשב ללמידה חדשה.

הגדרה של הרגלים משותפים ושמירה קפדנית על קיומם תורמת להסדרת החיים בתוך הקבוצה והופכים לחלק מהגדרת הזהות הקולקטיבית שלה.

ישנה חשיבות בשמירה על הרגלים "עקביים" גם מבחינה פניות רגשית לילדים וגם מבחינה שימת לב לדברים חשובים אחרים, לדוגמא אם לילד ישנו הרגל קבוע שלאחר מקלחת הוא שם את בגדיו בסל הכביסה ונעליו במגירה, על האם "לבזבז" פחות אנרגיות של בקשות חוזרות ונשנות מהילד לשים במקום את בגדיו או לחילופין לסדר במקומו,  ואז האנרגיות מתפנות ל'דברים חשובים אחרים'.
גם בגן ילדים \ מעון נוכל לפגוש בהרגל קבוע ונכון, אם בגן ישנו הרגל קבוע שלאחר שהילדים קמים מהשולחן 'דוחפים' את הכסא פנימה אל מתחת לשולחן ופנים מיד לשטוף ידיים/ ללבוש סינר/ לחלוץ נעלים וכן הלאה הגננת תצטרך פחות לרדוף אחרי הילדים, לתת להם הוראות ולנסות שוב ושוב לאסוף אותם, וסוף סוף תוכל להתפנות לשים לב ל'דברים חשובים אחרים'.

תרומה לעצמאות- פעוטות וילדי הגן נמצאים בשלב של גיבוש העצמאות, היכולת והרצון להגדיר מטרות אישיות ויוזמה , בנית אישיות למידה של הרגלי עבודה, אכילה, ריצה, למידה עצמאים, משמעותה שהילדים חורטים בזכרונם ומפנימים רצפים של פעולות ומהרגע שהפעולות מופנמות בתוך זכרונות של הילד הוא  אינו זקוק עוד להנחיה או לנוכחות של מבוגר.

מי יכול לסייע לילד לרכוש הרגלים?
נקודת מבטו של המבוגר
אוירה שקטה ורגועה
התמדה, עקביות תוך התחשבות בצרכי הילד ובכוחותיו הפיסיים והנפשיים, מאפשרים לגננת להגיע להשגים רצויים, 
כח ההסתגלות- להכניס הרגל חדש לילדים לוקח לפחות שבועיים,
הרצון להזדהות עם המבוגר והדחף לחיקוי הקיימים בו,

ישנם ילדים שנוטים להסתגלות איטית ולשינויים או ילדים שיש להם צורך מתמיד לחדש וקצב ההסתגלות מהיר לשינויים, הפ פחות חדורי מוטיבציה ללמד הרגלים להגיע לקביעות, ולכן יש לצפות ללמידה איטית ועקבית בסדר היום שנבנה בגן ישנה התייחסות גם להבדלי האופי של הילדים ניתן מענה מגוון באותה קטגוריה ובאותה מטרה בצורה של סוגים שונים של משחק תוך הקפדה על שמירת הסדר הקבוע בפעילות,

הפעולות הספציפיות הכלולות בכל הרגל

- בבנית סדר היום נחשוב ונרשום את רצף הפעולות הנדרשות שאותם אנו מבקשים להנחיל בגן
- רצוי לשתף את הילדים ולשוחח איתם סביב הרעיון החדש של סדר יום מובנה ושונה ממה שהורגלו עד היום
- מומלץ להציג בתמונות תיעוד המציג את רצף הפעילויות



המשיכו לעקוב אחרי הפוסטים, בהמשך יהיה מאמר על סדר יום חשיבותו ואיך נבנה אותו מותאם לגיל ולצרכי הילדים.
עד כאן להיום
טובי

תגובה 1:

  1. המאמר מקצועי ונותן מידע חיוני לרווחת הילד ולהתפתחותו המיטבית
    נהניתי לקרא. תודה

    השבמחק